Odpowiedz 
PIGUŁKA LD
#1
Czyli wszystko, co każdy szanujący się Oneironauta powinien wiedzieć. Często pojawiają się od różnych userów takie same pytania, więc tworzę tę oto "księgę LD" by zamiast pisać każdemu od początku to samo, będę po prostu podawał odpowiednie punkty :mrgreen:

To dopiero namiastka tego, co powinien ten temat zawierać. Będę to na bieżąco aktualizował dodając kolejne punkty.


1. Świadomy Sen (Lucid Dream - LD) jest zwykłym snem, różniącym się tylko tym, że PODCZAS tego snu jesteśmy świadomi faktu, iż śnimy. Praktykujących świadome śnienie nazywamy Oneironautami, a nauką LD -Oneironautyką.

2. Świadomość we śnie nie oznacza kontroli nad snem. Oznacza kontrolę siebie we śnie. Przekłada się to na to, że możesz panować nad swoimi myślami, które z kolei na bieżąco zaginają świat snu.

3. Są ludzie, którzy podczas LD od razu mają możliwość niemal pełnej kontroli nad snem. Są też tacy, którym przychodzi kontrola z trudem i muszą się jej uczyć, między innymi także zrozumieć znaczenie punktu 2.

4. Sen buduje podświadomość. Podświadomość tworzy go za pomącą swojej "bazy danych" która jest aktualizowana od początku naszego życia, sekunda w sekundę. Wszystkie bodźce zewnętrzne jak dźwięki, obrazy czy smaki i zapachy zapisuje w naszej głowie by później ich użyć do zbudowania snu niczym z klocków lego. Sen od strony treści tworzony jest podobnie. To o czym często myślimy, co nas trapi, co utkwiło nam w pamięci i inne (nie musimy być tego nawet świadomi -dlatego tak wielu doszukuje się w snach przekazów od podświadomości). Podświadomość zna nas lepiej niż my sami i nieraz zaskakuje swoimi możliwościami symulowania prawdziwego świata.

5. Wszystkie inne byty we śnie prócz nas są projekcjami podświadomości. Są jak skrypty, ale rozmawiając z nimi nawiązujemy bezpośredni kontakt z naszą podświadomością. Zdarzają się senne postacie zwalające swoimi cytatami z nóg, ale i takie, które zachowują się jak boty z CS'a.

6. Świadomość w LD dzielimy na 4 poziomy:

1 stopień: przedświadomość
Prześladuje cię przeczucie, że coś nie jest w porządku, ale nie możesz nic na to poradzić. Kiedy się budzisz, dostajesz oświecenia - "Oczywiście, że coś było nie tak! Przecież to mi się śniło! Jak mogłem nie zauważyć?"

Świadomość 2 stopnia: niska świadomość
Przez krótki okres jesteś świadomy tego, że śnisz, ale nie możesz utrzymać tej myśli. Chcesz świadomie działać na sen, ale szybko ten sen cię porywa i tracisz tę świadomość.

Świadomość 3 stopnia: wysoka świadomość
Wiesz, że śnisz i że wszystko co się dzieje to sen, a ty nie jesteś w żaden sposób zagrożony, a twoje ciało bezpieczne leży w łóżku. Wszystko jest jasne i czyste, kolory są intensywniejsze, zapachy są lepsze i wydaje ci się, że możesz patrzeć nieskończenie daleko. Wysoka świadomość może dać na prawdę ogromnego "kopa".

Świadomość 4 stopnia: absolutna (totalna) świadomość
Od momentu, kiedy zasypiasz wiesz, że śnisz i wszystko jest pod Twoją kontrolą. Nie odzyskujesz świadomości w czasie snu, ale zapadasz w ten sen całkiem świadomie. Do wywołania tylko techniką WILD (i jej ewentualnymi modyfikacjami)

7. Hipnagogi to halucynacje pojawiające się przy zasypianiu -tak się zaczyna pierwsze marzenie senne. Przeciętny człowiek ich nie zauważa, bo nie stara się utrzymać świadomości przy zasypianiu. Zjawisko to jest naturalne i występuje u nas każdej nocy.

Zjawisko fizjologiczne pojawiające się podczas zasypiania charakteryzujące się występowaniem wyrazistych wyobrażeń. Wyobrażenia te mogą być wzrokowe lub słuchowe; często dotyczą sytuacji z minionego dnia i mogą przejść w zwykłe marzenia senne. Mimo podobieństwa w nazwie z omamami, hipnagogia jest zjawiskiem całkowicie normalnym - nie będący stanem psychopatologicznym.

8. Sen dzielimy na pięć faz:

NREM 1 (Non Rapid Eye Moves, bez szybkich ruchów oczu) - W tę fazę wchodzimy podczas zasypiania. W czasie jej trwania doświadczamy hipnagogii. Trwa ona kilka minut.

NREM 2 - Funkcje fizjologiczne zwalniają, tracimy kontakt z rzeczywistością, fale mózgowe ulegają wydłużeniu.

NREM 3 - Pojawia się od 30 do 45 minut po zaśnięciu. Pojawiają się w niej fale typu delta. Trwa ona kilka minut, i umożliwia organizmowi przejście w fazę 4.

NREM 4 - Czyli faza snu głębokiego (nazywana czasem snem delta) stanowi 10 ? 15% całego czasu snu. Wszystkie funkcje fizjologiczne są maksymalnie spowolnione, mózg produkuje najwolniejsze fale typu delta. Podczas tej fazy dochodzi do takich zjawisk, jak lunatykowanie czy moczenie nocne.

REM - Zanim nastąpi, organizm ponownie musi przejść przez fazy NREM 3 i NREM 2. W tej fazie niektóre obszary mózgu są tak aktywne jak za dnia, oczy wykonują szybkie ruchy (stąd nazwa tej fazy), a my śnimy. W tym czasie nasze ciało ulega naturalnemu paraliżowi (paraliż senny), abyśmy nie zrobili sobie krzywdy wykonując jakieś nagłe ruchy podczas snu. Po zakończeniu fazy REM może dojść do krótkiego przebudzenia, którego jednak zazwyczaj nie będziesz pamiętał po obudzeniu. Jeśli się nie obudzisz, to od razu wrócisz do fazy NREM 2.

9. Świadome Śnienie jest tak bezpieczne jak bezpieczne jest śnienie zwykłe. Praktykowanie LD nie jest zalecane jedynie dla osób z schizofrenią czy wadami serca.

10. Przy odpowiednim treningu można mieć nawet 200 świadomych snów w ciągu roku.

11. Paraliż senny (porażenie przysenne) to stan w który wchodzimy zawsze przy zasypianiu. Jest to pewnego rodzaju blokada na nasze fizyczne ciało, by nie zrobiło sobie krzywdy podczas marzenia sennego (ruchy we śnie przechodziłyby wtedy na ruchy naszego prawdziwego ciała). Jedynie gałki oczne nie posiadają takiej "blokady".

Możliwe jest także uzyskanie paraliżu sennego podczas przejścia ze snu do czuwania. Objawia się to porażeniem mięśni (katapleksja) przy jednoczesnym zachowaniu pełnej świadomości. Jest to zjawisko zazwyczaj bardzo nieprzyjemne, żeby nie powiedzieć przerażające. Nie możemy nawet drgnąć, ogarnia nas całkowita niemoc, a na domiar złego może nas odwiedzić Zmora Nocna - Klasyczna halucynacja. Sparaliżowany czuje czyjąś obecność, widzi w swoim pokoju przerażającą sylwetkę, która z czasem zaczyna się zbliżać, a na koniec nawet dusić sparaliżowanego (mimo realistycznych doznań nic nie może nam się stać). Aby wyjść z tego stanu należy skupić się na jednej części ciała, np. palcu u ręki i starać się nim poruszyć z całych sił. "Odblokowanie" jednej części ciała powoduje całkowite zniesienie paraliżu. Oneironauci wykorzystują ten stan do ponownego, świadomego wejścia w sen -ponieważ jesteśmy już sparaliżowani, przychodzi nam to z dużą łatwością.

12. U większości oneironautów pierwsze LD kończy się chwilę po uzyskaniu świadomości. Nie ma w tym nic dziwnego, ponieważ uświadomienie się (zwłaszcza pierwsze) to niezwykłe przeżycie, wzrasta w nas euforia i radość przez co szybko nas wyrzuca. Aby temu zapobiec, trzeba nauczyć panować się nad emocjami i myśleć trzeźwo.

13. To, co zrobimy w LD, musimy mieć wcześniej zaplanowane. Uświadomienie się we śnie jest jak szok termiczny -jesteśmy zdezorientowani a dostęp do wspomnień z jawy jest różny, co zależy od naszego opanowania w LD. Dlatego lepiej mieć wszystko dobrze zaplanowane i utwierdzone w głowie, bo zazwyczaj zaraz po uświadomieniu chcemy zrobić tysiąc rzeczy na raz, spieszymy się, boimy przebudzenia co kończy się zazwyczaj tym że nic nie zrobimy.

14. MLD (multiply lucid dream, świadomy sen współdzielony) jest to LD, tyle że prócz śniącego i jego projekcji zasiedlają go inni śniący. MLD nie zostało udowodnione naukowo, choć są ludzie, którzy twierdzą, że współdzielili ze sobą sny.

15. Teoretycznie we śnie nie można poczuć bólu (co najwyżej odrętwienie, uczucie "przepływu energii"). Są jednak ludzie, którzy twierdzą iż mogą poczuć ból, jednak jest to ból "na życzenie".

16. Afirmacja (autosugestia) to metoda na "programowanie" podświadomości. Polega na wmawianiu sobie danych sugestii, które nasza podświadomość podłapuje i -o ile wszystko pójdzie dobrze -zrealizuje. Ważna jest przede wszystkim intencja. Jeśli czegoś naprawdę chcemy, dostaniemy to. Afirmację głównie wykorzystuje się do zapamiętywania snów. W tym przypadku podczas zasypiania powtarzać należy sugestię typu "gdy się obudzę, będę pamiętał wszystkie swoje sny".

17. Do nauki świadomego śnienia wymagana jest odpowiednia pamięć zwykłych snów. Aby zwiększyć pamięć snów, należy założyć dziennik snów -może to być zeszyt, notatnik lub dokument w komputerze w którym zapisywać będziemy swoje sny. Najlepszą opcją jest zeszyt lub mały notatnik, gdzie możemy wziąć ze sobą wszędzie i mieć blisko łóżka (budząc się zwyczajnie nie będzie nam się chciało wstawać, dlatego ułatwiamy sobie wszystko najbardziej jak to tylko możliwe). W komplecie powinien występować oprócz dziennika długopis (przeznaczony tylko do zapisywania snów!) i mała podręczna latarka, w razie gdybyśmy się przebudzili w nocy. Pamiętaj, by zapisywać sny od razu po przebudzeniu, gdyż pamięć snu jest ulotna jak oddech. Wystarczy na chwilę pomyśleć o czymś innym, by sen całkiem nam wyleciał z głowy. Jeśli nie pamiętamy niczego lub tylko część snu, kładziemy się w takiej pozycji w jakiej się obudziliśmy, zamykamy oczy i spokojnie staramy się przypomnieć sobie sen. Często się zdarza, że po paru minutach takiego leżenia sen przypomina się po prostu sam.

Techniką na zapamiętywanie snów jest afirmacja (punkt 16). Sugestie można dowolnie modyfikować, np. aby najlepiej pamiętać sny trzeba się przebudzić zaraz po ich zakończeniu i zapisywać je pojedynczo, dlatego sugestia "Obudzę się po każdym zakończonym śnie i będę pamiętał ten sen" jest jak najbardziej na miejscu.

18. TR (test rzeczywistości, RT -reality test) jest to oprócz dziennika snów całkowitą podstawa w oneironautyce. TRy pozwalają Ci sprawdzić na 100%, czy śnisz. Wykonanie testu rzeczywistości to początek świadomego snu -jest naszym unikalnym "uświadamiaczem". Przykładem testu rzeczywistości jest zatkanie palcami nosa i próba wciągnięcia powietrza w ten sposób. We śnie oddychamy niezależnie od tego czy mamy otwartą gębę / nos czy nie, czy znajdujemy się na powierzchni czy pod wodą. Dlatego jeśli uda nam się wciągnąć powietrze, będzie to jednoznacznie oznaczać, iż śnimy. TRy wykonywać musimy wykonywać ja jawie, by weszły nam w nawyk. Jeśli często coś robimy w realu, będziemy to robić także we śnie. Im częściej robimy TRy, tym szybciej będziemy mieli LD. Standardowo

19. Oneironauta powinien mieć regularny cykl snu i sypiać nie mniej niż 7h na dobę.

20. Korzystając z technik typu MILD, WILD itp. zawsze łącz je z techniką WBTB -skuteczność wzrasta nawet kilkunastokrotnie.

21. W oneironautyce ważna jest intencja. Im bardziej pragniesz LD, tym łatwiej i szybciej Ci przyjdzie. Efekt placebo ma w LD duże znaczenie.

22. Znaki snów, nazywane czasami symbolami snów, to drobne szczegóły, które pozwolą Ci odróżnić sen od rzeczywistości. Mogą to być często przewijające się motywy w twoich snach. Jeśli często śni Ci się jakiś przedmiot, osoba lub zdarzenie to dojrzenie czegoś takiego da ci znak, byś automatycznie zrobił test rzeczywistości (punkt 18). Znakiem snu może też być coś, co w realu nie mogło by mieć miejsca, np. atak latającego potwora spaghetti na twój dom.

23. Sny są tak niestabilne, że ich struktura zmienia się bez przerwy. Jeśli np. przeczytasz jakiś tekst we śnie, odwrócisz na chwilę wzrok i znów spojrzysz na ten sam tekst, z pewnością ulegnie on zmianie.

24. W oneironautyce ważna jest dyscyplina i sumienne wykonywanie TRów (punkt 18) oraz zapisywanie snów (punkt 17). Twoim największym wrogiem jest lenistwo. Jeśli będziesz wszystko robił dobrze i nie wątpił w siebie -uzyskasz LD, choćby miało mieć to miejsce kilka miesięcy od rozpoczęcia treningu, ale uzyskasz. Nie należy się poddawać. U jednych LD przychodzi już pierwszej nocy, innych po tygodniu, a jeszcze innych po miesiącu -ale każdy może je mieć.

25. Jeśli TRy często zawodzą podczas snu (działają, ale i tak się nie uświadamiasz) to znaczy, że na jawie robisz je zbyt "mechanicznie". Rób je dłużej i dokładniej, zastanawiając się przy tym czy aby na pewno nie śnisz.

26. W LD można zrobić wszystko. Ograniczeniem jest jedynie nasza wyobraźnia.

27. Podczas snu nasz mózg wykorzystuje znacznie więcej swoich możliwości niż podczas jawy. Wzrasta kreatywność, która pogarsza się zazwyczaj się u ludzi wraz z dorastaniem. Dzięki temu podczas snu możemy tworzyć i robić rzeczy, na które w realnym świecie w życiu byśmy nie wpadli. Dlatego tak wielu artystów czerpie inspiracje ze snów.
Znajdź wszystkie posty użytkownika
Odpowiedz 


Skocz do:

UA-88656808-1